Hogy is van ez? Előny vagy hátrány a széles gumiabroncs felszerelése?

A kérdés bizonyára számos alkalommal terítékre került már, hiszen azt szokták mondani, nem férfi az, aki még nem gondolkozott el azon, hogy milyen jól mutatna egy szélesebb abroncs a felnijén. A vizuális előnyökön túl azonban érdemes tisztában lennünk az egyéb előnyökkel és hátrányokkal is! Dacára annak, hogy sokan úgy vélik, hogy a szélesebb és egyben drágább gumiabroncsok jobbak is a vékonyabbaknál, a német autóklub (ADAC) szerint ez koránt sincs így. Az egyesület szerint minden az egyéni igényeken múlik, a méretesebb és vékonykább gumiknak is megvannak a privilégumai, ahogy a buktatói is. A kérdést mi is a legfontosabbak egyikének tartjuk, amire bár rendkívül nehéz, de próbáljuk megtalálni az egyértelmű választ: döntésünket kell-e hogy kompromisszum árnyékolja? El kell fogadjuk a tényt, hogy legfeljebb arról dönthetünk, hogy miben lesz kicsit jobb, és miben kicsit rosszabb a gumink, ha egyiket, vagy másikat választjuk? Ez alkalommal erről fogunk mindenre kiterjedően értekezni.

Mit mutatnak meg a teszteredmények?

Az ADAC tesztje során egy Kia Cee’det vett igénybe, melyre öt különböző gumivariációt szereltek fel. A szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy különböző gumikkal az autó hogy viselkedik fékezéskor, mennyire marad kezelhető vizes aszfalton, mekkora a veszélye az aquaplaningnek (vízen való felúszásnak), valamint kiegészítésként olyan tényezőket is vizsgáltak, mint a komfort, zaj és gördülési ellenállás.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Amint az várható volt, kezelhetőségi szempontból a szélesebb abroncsok mutattak jobb eredményt száraz és vizes aszfalton is, 100 km/órás sebességről való vészfékezésnél pedig kivételesen erősek voltak: a fékút 5,2 méterrel volt rövidebb, mint a vékonyabb gumik esetében. Ezzel egyidejűleg az aquaplaning-jelenség már 69 km/órás tempónál jelentkezett (nagyobb felület, jobban felfekszik a vízre), míg a vékonyaknál csak 80-nál tapasztaltak hasonlót a tesztelők. Az öblösebb gumiabroncsok sokkal zajosabbnak és kényelmetlenebbnek bizonyultak, nagyobb gördülési ellenállásuk miatt értelemszerűen a fogyasztásra is negatív hatást gyakoroltak.
Összességében elmondhatjuk, hogy igaznak bizonyul a megállapítás, miszerint a kérdés megválaszolása valóban nagyban függ az egyedi igényektől. Ha a könnyebb kezelhetőség számunkra a fontosabb, akkor szélesebb gumit kell vegyünk, ha viszont a kényelem és egyéb hasonló szempontokat tartjuk lényegesnek, nyugodtan vásároljunk vékonyabb abroncsokat.

Az ADAC-on kívül a Yokohamát is foglalkoztatta a szóban forgó kérdés. Féktesztjükkel azt kívánták bebizonyítani, hogy a széles felnik és gumiabroncsok alkalmazása mellett a legfőbb biztonsági érv, hogy a fékút a nagyobb tapadó felület okán jelentősen lerövidül. Ebben két azonos kivitelű BMW 325i vett részt, az egyetlen különbség köztük, hogy az egyik széria keskeny gumi/felni kombinációval futott neki a távnak, a másik szélesebb gumikkal és nagyobb felnikkel. A gyári méret (E36-os széria) 15 colos felnikre tett 205/60 R15 méretű gumik, míg a versenytárs 17 col átmérőjű keréktárcsákon 215/45 ZR17 jelű Yokohama AVS gumikat hordott – a kisebb méret is azonos Yokohama gumitípust viselt a hiteles összehasonlíthatóságért.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Mint láthatjuk a nagyobb abroncsok mindössze 1 cm-rel szélesebbek! Mégis 75 km/h sebességről a szélesebb gumikkal futó gépjármű három méterrel előbb állt meg.

Három méter pedig bőven elegendő lehet egy baleset elkerülésére. Gondoljunk csak bele, hogy nagyobb sebességről is arányosan rövidebb a fékút!
A szélesebb gumiabroncsokat leginkább a kanyarstabilitás növelésének az igényével szerelik fel. A Yokohama tesztjén szlalom pályán is megfuttatták a két autót. A szélesebb gumival felszerelt gépjármű 72 km/h sebességgel tudta teljesíteni a pályát hiba nélkül, a gyári gumimérettel szerelt kocsi 68 km/h maximális sebességet ért el. Ebben persze nagy a szerepe, hogy a szélesebb gumit nagyobb átmérőjű felnire szerelték, így a gumi oldalfala jóval alacsonyabb, tehát jelentősen csökkent kanyarban a sodródása. Ráadásul a peresebb abronccsal az autó gyorsabban reagált a kormánymozdulatokra, így csökkent a reakcióidő, ami egy kikerülőmanővernél nagy jelentősséggel bír. A szlalom teszt arra is rávilágít, hogy a túl magas tempóval indított kanyart nagyobb eséllyel veszi be gond nélkül az autós, a nagyobb kanyarsebességet megengedő szélesebb és alacsonyabb oldalfalú gumival.
Ámbár a történet teljességéhez hozzátartozik az is, hogy a szélesebb gumik vizes úton előbb felúsznak, a pereseket pedig a nyomvályúk könnyebben megtévesztik. Viszont ezt a két hátrányt leszámítva, még mindig több az előny.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

A Continental szakvéleménye:

A széles abroncsok télen számos előnyt biztosítanak a normál szélességű gumiabroncsokkal szemben- olvashatjuk a Continental Tires hivatalos oldalán. http://www.continentaltire.com/ Fölényük főleg vizes, száraz és tömör hóval borított útfelületen mutatkozik meg. A nyári abroncsokra jellemző vezethetőség téli körülmények között is jelentkezik, a sportos kinézet pedig önmagáért beszél.

A széles téli gumiabroncsok előnyei:

  • pontosabb irányíthatóság
  • nagyfokú hatékonyság téli körülmények között
  • sportosabb vezetési élmény
  • rövidebb féktávolság
TeljesítménySzéles gumiabroncs
Vezetés száraz úton nincs jelentős különbség a vékony és széles között
Vezetés vizes úton rövidebb fékút a vékony abroncshoz képest
Vezetés tömör havon kisebb a csúszásveszély, jobb a tapadás
Vezetés porhavas úton jobb tapadás, kisebb fékút
Vezetés mély hóban a keskeny abroncs a nyerő a nagyobb felületi nyomás miatt
Vezetés jégen precízebb irányíthatóság, rövidebb fékút

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Mindazonáltal a speciális versenyabroncsra is kizárólag egy nagyon pontosan meghatározott felülettípuson, például 25 fokos, enyhén vizes durva aszfalton lehet rámondani, hogy ott nincs vetélytársa, de még akkor is beleszól az élettartam kérdése, ami miatt máris kompromisszumot kell kötni a keverékkel. Nemhogy egy utcai guminál, aminek ötven fokos forró, száraz betonon, tíz centis pocsolyákon át és földúton is működnie kell. A táblázatunk a Continental értékeléseit mutatja, de akadnak olyan gumis szakértők, akik az egyszerű fizikai törvényekre hivatkozva azt vallják, hogy nem csak a mély, letaposatlan hóban, de a vízben is előnyesebb a vékonyabb abroncs. A Totalcar magazin szerint könnyebben alakul ki a kellemetlen vízisíelős állapot a szélesebb gumiabroncsoknál. Érvelésük a Fn=μ*Fny képletre hivatkozik, miszerint a tapadás nem függ az érintkező felület méretétől. A gumira nehezedő terhelés növekedésével csökken a tapadási együttható. Vagyis ha egy abroncsot száz kiló nyom, és ekkor száz kiló fékerőig nem csúszik meg, akkor kétszáz kiló terhelésnél mondjuk csak 198 kiló fékerőt tud átvinni. Ez a jelenség a felületi nyomással van összefüggésben: minél kisebb az egységnyi felületre eső nyomás, annál jobban teljesít a gumi, legalábbis száraz aszfalton, illetve amikor nincsenek szélsőséges körülmények.
Adott súlyú autónál pedig úgy tudjuk csökkenteni a felületi nyomást, ha minél nagyobb gumit szerelünk rá. Ez az egyik legfontosabb fizikai magyarázat arra, hogy miért jó a széles gumi. Viszont ha már ismerjük ezt a bölcsességet, ne becsüljük túl a jelentőségét. A felületi nyomás csökkentésének köszönhetően néhány százalékot tudunk nyerni a tapadáson, ha mondjuk 185-ös helyett 225-ös szélességű gumit szerelünk ugyanarra az autóra, és a többi paramétert változatlanul hagyjuk. Ez a pár százalék sokat jelenthet, de nem annyit, mint a 185-ös és a 225-ös abroncs közötti árban jelentkező különbség. Másfelől szélesebb, peresebb méretekben általában nagyobb a kínálat a tapadósabb, sportosabb gumikból, amivel sok esetben nagyobb különbséget tudunk elérni, mint amit a méretváltás önmagában indokolna.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Így hát visszatértünk a bevezetőben írtakhoz, marad a kompromisszum, illetve marad az egyéni igények alapos felmérése alapján meghozható döntés, hogy vagy ezt, vagy azt részesítjük előnyben.

Alternatívaként bemutatjuk a Michelin Continentáléhoz hasonló témájú értékelését is:

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Hogy ebben az esetben melyik lehetőség a legkedvezőbb? Ha akarnánk se tudnánk egyértelmű választ adni, hiszen mindenki más-más tulajdonságot tarthat fontosnak. Mi a BHPguminál inkább egy rangsor állítását szorgalmazzuk! Vásárlás előtt érdemes megnézni az érem két oldalát a teszteredmények alapján:

  • Keskeny abroncsoknál alacsonyabb a beszerzési ár, jobb az aquaplaning ellenállás, magasabb a komfort, kisebb a menetzaj, kevesebb az üzemanyag fogyasztás, hosszabb a fékút és rosszabb vezethetőség.
  • Szélesebb abroncsoknál nagyobb a menetstabilitás, jobb az irányíthatóság, rövidebb a fékút, esztétikusabb a megjelenés, megnövekedett az aquaplaning veszély, kevesebb a komfort, magasabb a fogyasztás és a zaj, gyorsabb a kopás, drágább és sérülékenyebb gumi/felni, terheltebb a futómű .

Érdemes említést tegyünk továbbá az autógyártók folyamatos innovációiról, miszerint fejlesztik a hibrid- és elektromos hajtásrendszereiket, melyek a korábbiaktól eltérő gumiabroncsokat is igényelnek. Így merült fel a pletyka, hogy a szélesebb abroncsok helyett, a keskenyebbek fognak előjogot élvezni a jövőben. A Continental - mint az egyetlen olyan gumigyártó, mely cégcsoportjában, hajtás- fék- és kormányrendszereket fejlesztő részleg is megtalálható - úttörő szerepet játszik az új típusú gumiabroncsok terén, melyről Menkó Illés nyilatkozott a Portfoliónak (részlet):

  • A gyártás területén milyen beruházásokat igényel az, hogy az eddigi széles és alacsony profilú abroncsokból nagyobb átmérőjű és egészen keskeny abroncsokat kell majd gyártani a jövőben?
  • Nem a gyártástechnológia, ami ezt igazából meghatározza. A Continentalnál arra törekszünk, hogy folyamatosan egyre kevesebb energiát használjunk fel a gyártás során, akár a hőről beszélek, akár az elektromosságról. Minden téren igyekszünk környezettudatos szemléletmódot alkalmazni. Inkább a fejlesztés irányából igényelnek ezek sokkal nagyobb erőfeszítést.
  • Az autók viszont egyre könnyebbek. Ez hogyan befolyásolja a gumiabroncs-fejlesztést?
  • Az autó viselkedésére mindenképpen hatása van. Minden gumiabroncsnak van egy jellemző száma, amit terhelési indexnek hívunk. A könnyebb autóra nyilván kisebb terhelési indexűt tegyünk. Hogy gyorsan vissza is kanyarodjak, a hagyományos autók egyre könnyebbé válnak, de a villanyautók egyre nehezebbé. Ide teljesen más abroncs kell. Egy kis- vagy középkategóriájú autónál legyen 195-ös szélesség. Van egy 15 colos felni az egyik esetben, és legyen 19 colos felni a másik. A villanyautó jóval nagyobb tömeget képvisel, teát jóval nagyobb féket kell rátenni, de a gumiabroncs szélessége ugyanúgy 195 mm az egytonnás autónál, mint a majdnem kéttonnásnál. Ezért van az, hogy kihívás ezen a néhány négyzetcentiméteren megvalósítani a megfelelő tapadást. Nem az a kihívás, hogy a könnyebb autót ugyanolyan széles abronccsal hamarabb meg tudjuk állítani, hanem a nehezebb autót meg tudjuk állítani ugyanolyan széles abronccsal. Mivel a villany- vagy hibridautózást szeretnénk elterjeszteni, a plusz elektromotorok miatt viszonylag nehéz gyorsan súlyt csökkenteni, ezért inkább az a kihívás, hogy keskeny abronccsal hogyan tudjuk megállítani a jóval nehezebb autót úgy, hogy mindemellett a futásteljesítmény ne csökkenjen radikálisan, hanem növekedjen. Van több olyan robot, amelyik a nap 24 órájában az új alapanyagokat vizsgálja. Elkészítenek egy kis korongot, és annak a vizsgálatát elvégzi a robot. A végén eldönti, hogy a beadott paraméterek alapján elfogadható vagy nem az új alapanyag, továbbmehet a teszt többi lépcsőjére vagy sem. Mivel ez napi 24 órában működik, rengeteg anyagot tudnak megvizsgálni, ebből következően folyamatosan tudunk új alapanyagokat tesztelés alá vonni. Ez az egyik nagy előnyünk. Másrészt a Continentalnál nemcsak úgy tudjuk vizsgálni a gumiabroncsot, hogy le van szerelve, hanem amikor fel van szerelve, és ún. CT-vel - hasonlóan ahhoz, amit az egészségügyben használnak - meg tudjuk nézni, hogy a gumiabroncs működés közben hogyan viselkedik. Ez viszonylag ritka technológia, nem is annyira elterjedt még ez a mérési módszer, hogy forog a kerék, összenyomódik az abroncs, és ezt látjuk élőben, háromdimenziós képen. Esetleg a gumiabroncs alkotóelemeit is ki tudjuk venni, hogy melyik elemnek milyen feszültsége volt, hogyan alakult, hogyan deformálódott, hogyan igazodott. Ez a technológia is segít abban, hogy minél jobb tapadást tudjunk elérni. Hiszen ha van egy 195-ös abroncsunk, nekünk optimalizálni kell, hogy milyen széles legyen a mintázat, milyenek legyenek a mintázati árkok és a blokkok közti arány, hiszen nem mindegy, hogy milyen a zajkomfortjuk az utazási komfortjuk, az elindulás, a fékezés stb. Ha szélesre hagyjuk a mintázati árkot, az jó lesz a vízelvezetés szempontjából, tehát vizes úton nagyon jól fogunk tudni közlekedni, de száraz úton az irányíthatóság drasztikusan fog romlani, mert még kisebbre vesszük az érintkező felület nagyságát. Ezen a területen is mindig kompromisszumot kell kötni. A CT segítségével ezeket nagyon jól tudjuk elemezni. Látjuk, hogy ha szélesebb vagy keskenyebb, a mintázati blokkok hogyan deformálódnak az adott erőhatások következtében, és ezt életszerű működés közben látjuk.”

Mire kell figyelni a széles gumiabroncsok felszerelésénél?

  • A gumiabroncs külső átmérője lehetőség szerint az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
  • A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-kal vagy 4 km-rel mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • Olyan abroncsokat kell felszerelni, amelyek sebesség indexe az eredeti gumiabroncs készletével megegyezik, vagy afölötti.
  • A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
  • Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kerekeket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
  • Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerékhajtású gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
  • Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Peres vagy ballonos?

A szélesebb gumi általában nagyobb átmérőjű felnire is kerül, ráadásul általában könnyűfémre, ami bonyolítja a helyzetet. Amikor például 15-ösről 17-es felnire váltunk, és józan megfontolásból megtartjuk a gumiabroncs külső átmérőjét, jelentősen lecsökken az oldalfalmagasságunk. Erre a szakzsargon azt mondja, hogy peresebb gumit teszünk fel. Ezen döntésünkért pedig kényelmetlenséggel fizetünk. Mivel a magasabb oldalfalú, ballonosabb gumi magában is jelentősen tompít az úthibákon, segít a rugózásban, míg a peres gumi jóval merevebb - és másféle Kellemetlenséggel is, mert egy szélsőségesen peres gumival kerülgetni kell a kátyúkat, illetve óvatosan kell járdára parkolni, mert könnyen kicsípődik az oldalfala. Ráadásul, ha a peresebb gumi nem egy csúcskategóriás alufelnire kerül, a szerelt kerék többnyire nehezebb, mint a leváltott ballonos gumi az acélfelnin, ami a rugózatlan tömeget is növeli.

Előny, vagy hátrány a széles gumi?

Konklúzió:

A legtöbb autóra gyárilag legalább két-három méretű gumiabroncs engedélyezett, aki ezekből választ, az nem vét nagy hibát. A fokozottabb biztonságra törekvőknek pedig azt érdemes megjegyeznie, hogy téli gumiból a keskenyebbet válasszák, ha a letakarítatlan, “mélyhavas” körülmények a megszokottak, a szélesebbet pedig, ha a porhavas, tömör havas és jeges útviszonyok jellemzőek náluk. Nyáriból általánosan elmondható, hogy a szélesebbet érdemes választani. Vagy ha a legveszélyesebbnek a vizes utat érzik, akkor nyáriból is a keskenyebbet. Akiket pedig egyéb szempontok mozgatnak, azoknak a körültekintő mérlegelést javasoljuk! Nem szabad szem elől téveszteni, hogy az optikai tuningnak sokszor negatív hatása van. A tapadási optimumot keresők pedig gyakorlati jártasság során szerezhetnek releváns tapasztalatokat, illetőleg a széleskörű teszteredmények böngészésével. Végezetül azt se felejtsük el, hogy minden autón más működik és mutat jól.

Források: