Egy 2010-es vizsgálat sokkoló eredménye: az alacsony guminyomás miatt az autósok évente 2 milliárd liternyi üzemanyagot pazarolnak el Európa-szerte, 4,8 millió tonna széndioxiddal szennyezik a levegőt feleslegesen, és 12,2 millió gumiabroncsot koptatnak el idő előtt.

A BHPgumi úgy gondolja, hogy fontos a problémáról részletesen értekezni, így e heti cikkünkben az abroncsnyomással kapcsolatos hiányzó ismereteket kívánjuk pótolni.

Nyári gumi szerviz tipp guminyomás

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok által 2005-ben indított, "Először gondolkozz, utána vezess!" elnevezésű  mozgalom keretében a Bridgestone tavaly az EU kilenc országában 38.000 járművön végzett abroncsnyomás ellenőrzéseket. A nagy bevásárlóközpontok előtt, illetve különböző nyilvános parkolókban megejtett mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71%-a alacsony abroncsnyomással jár.

Mik lehetnek a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

  1. Fokozódó balesetveszély: Elégtelen gumiabroncs-nyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett
  2. Magasabb üzemanyag fogyasztás és CO2-kibocsátás: A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából.
  3. Csökkenő menetkomfort: Az optimális abroncsnyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen.
  4. Fokozott kopás, rendellenes kopás: A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Alacsony nyomás esetén ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

Milyen gyakran szükséges ellenőrizni a guminyomást?

A gumiabroncs nyomását kéthetente, illetve minden nagyobb út előtt ajánlatos ellenőrizni, a pótkeréken is!

Lapos gumi = túlfogyasztás?

A Totalcar szakemberei nem szeretnek felülni az ilyen-olyan szakmai prédikációknak, pláne, ha azt mára már szabályokhoz is kötik, ((az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer)) így inkább saját méréseket hajtottak végre a témában. A tesztautó egy Ford B-Max volt, amelyet többféle üzemanyaggal tankoltak meg a különböző tesztkörökhöz.

 bhpgumi pic

Prémium gázolajat hasonlítottak össze átlagos gázolajjal. A dízel B-Maxszal és a különböző üzemanyagokkal bőven elég referenciaadathoz jutottak:

  • Hatvanról százra gyorsítva, majd a százas tempót egyenletesen tartva, egy kilométer alatt századra pontosan kilenc centilitert fogyasztott az autó.
  • Összesen hat oda-vissza mérésből képeztek átlagot, így lett a teszt eredménye 9,002 liter/100 km gyári guminyomással.
  • Egy barral kisebb nyomás esetén pedig 8,972-t mértek ugyanazzal a normál gázolajjal.

totalcar guminyomás

A Totalcar szakértői szerint nem meglepő, hogy egy jelentős nyomáscsökkentés semmi különbséget nem jelent a fogyasztásban. A kísérlethez fontos tisztában lenni a részletekkel, miszerint a Ford B-Max viszonylag kicsi, könnyű autó, és óriási, 195/55 R16-os kerekeken gurul. Valószínűleg 1.5 bar nyomás is elegendő ahhoz ebben az esetben, hogy rendesen kifeszüljön a gumiabroncs, és a rá eső terhelés ne okozzon problémát. A szakemberek szerint tehát jóval többet kellett volna engedni a nyomásból, hogy érdemi különbséget észleljenek.

Szakértői konklúziók: a peres gumiabroncsok esetében, mint amilyen a kísérlethez használt Fordon volt (195/55 R16), elképzelhető, hogy észre sem vesszük, ha 1 bart csökken az abroncsnyomás. Éppen ezért kell gyakorta ellenőrizni, és ezért nem felesleges nyűg a nyomásfigyelő rendszer sem. Ugyanis egyszer eljön az a pillanat, ahol már nem csak túlfogyasztást, hanem komoly bajt is okozhat a lapos gumiabroncs. Akár azzal, hogy a lekoptatott oldalfal egy durranással megadja magát, akár a váratlan viselkedéssel egy kanyarban, vagy egy kikerülő manővernél. Nem mindegy továbbá az sem, hogy mennyire ballonos a gumiabroncs amit használunk. Addig amíg egy 175/80-as abroncsnál meg lehet érezni néhány tized nyomásvesztést az autó viselkedéséből, és ez valószínűleg a fogyasztásban is egyből megmutatkozik, a manapság uralkodó alacsony oldalfalú (peres) gumiknál csak a vége felé észlelhető a csökkenés. Ez az a szituáció, amelyet a Totalcar munkatársai és tesztelői szerint nem érdemes megvárni a sofőröknek!

Gumis szakértő válaszol:

  • Hozzávetőlegesen mennyivel lehet eltérni a gyárilag megadott nyomásértékektől az abroncs szabálytalan kopása nélkül?
  • Alapvetés, hogy a legjobb formáját akkor hozza egy gumiabroncs, ha az előírt nyomás van benne. Ugyanakkor vannak bizonyos helyzetek, amikor tudjuk javasolni a nyomás növelését. Például télre a guminyomást 0,2 barral ajánlott megemelni az egyébként szokásoshoz képest, egyszerű fizikai okokból kifolyólag. (Gay-Lussac II. törvénye: zárt gázmennyiség esetén a gáz nyomása (p) egyenesen arányban változik a hőmérséklettel (T): nő a hőmérséklet, vele arányosan nő a nyomás csökken a hőmérséklet, vele arányosan csökken a nyomás.) A gumiabroncsba zárt levegő (vagy bármilyen más gáz) esetében is pontosan erről van szó: mivel a térfogat adott, a hőmérséklet megváltozásával a nyomás is vele egyenes arányban változik. A +0,2 bar-os javaslat nem önmagában a télhez, vagy a téli gumikhoz köthető, hanem a jelentős és tartós téli hőmérséklet csökkenéshez. Nem másra irányul tehát, mint az abroncsban lévő levegő lehűlése miatt bekövetkező nyomáscsökkenés kompenzálására. Vagyis, hogy általa tartsuk a nyomást hidegben is!

guminyomás cikkhez

Ezenkívül bár nem szentírás, de a sportosan vezető sofőröknek is szoktunk egy kicsivel magasabb nyomást javasolni, ezt nevezzük sportossági két tizednek, ami szintén +0.2bar többletnyomást jelent. A gyárinál alacsonyabb nyomásértéket viszont semmilyen esetben nem javaslunk, sőt, ha lehet inkább ellenezzük!

BIG 0010345540