Gumiabroncs centrírozás, avagy a kerék kiegyensúlyozásának fontossága: A gumiabroncs centrírozás a kerék kiegyensúlyozását jelenti. A megfelelő állapot, ha a kerekek súlypontja (centruma) középre kerül és simán, rázkódás nélkül forog.
Centrírozás és profilmélység
A gumiabroncs biztosítja a gépjármű kapcsolatát az úttal, ezért a gumik állapota alapvetően befolyásolja a biztonságot. A törvény által előírt profilmélység 1.6 mm, azonban 2 mm alatt a gumik már egyre kevésbé tudják ellátni feladatukat. Az ideális profilméret nyári gumi esetén minimum 3 mm, téli gumi esetén minimum 4 mm. Kopott gumival, főleg vizes úton nagymértékben megnő a féktávolság és romlik az autó irányíthatósága.
Használat során elforduló külső behatások, ütések megváltoztathatják az abroncs és a keréktárcsa tömegeloszlását, ennek megelőzésére ajánlott 15000 km-enként kicentríroztatni az autó kerekeit. A kiegyensúlyozatlan abroncs egy bizonyos sebesség felett a jármű rázkódását okozza. Ez pedig az abroncsok idő előtti és szabálytalan kopását, illetve a jármű felfüggesztésének kopását is előidézi. A gumiabroncsok felszerelésekor, valamint egy esetleges javítást követő visszahelyezéskor meg kell győződni azok megfelelő centrírozásáról, azaz a gumiabroncsok kiegyensúlyozottságáról! Ez utóbbit bármilyen rezgés első észrevételekor ellenőriztetni kell!
Miért ajánlott tehát minden cserekor ellenőrizni a kerék kiegyensúlyozottságát? A probléma szemléltetésére a mosógép centrifugájának példáját szokták felhozni: képzeljenek el egy félig megpakolt mosógépet centrifugázás közben, látszani fog, hogy a félig megpakolt gép sokkal jobban rázkódik, mint egy telepakolt, ugyanis a benne lévő súly nem egyenletesen helyezkedik el. Ugyanez a jelenség játszódik le a kerekek esetében is: a kiegyensúlyozatlan kerék folyamatos vibrációnak teszi ki az egész kerékfelfüggesztést, ami idővel komoly károsodásokat okozhat. Szóval a kerék centrírozásának fontosságát leginkább annak hiányán keresztül lehet megtapasztalni: amikor az abroncs kerékre kerül, és nem megfelelő a kiegyensúlyozottságuk, akkor két tökéletlen egység fog alkotni egy szerelvényt, így annak az esélye, hogy a szerelvény sugárirányú és oldalirányú középpontjának súlyeloszlása tökéletes, gyakorlatilag egyenlő a nullával. Statikus kiegyensúlyozatlanság: Akkor fordul elő, amikor az abroncson egy nehéz vagy könnyű folt található. Ebben az esetben az abroncs nem gördül egyenletesen és a kerék fel - lemozgást is végez. Dinamikus kiegyensúlyozatlanság: Akkor fordul elő, amikor egyenlőtlen a súlyeloszlás az abroncs/kerék szerelvény oldalsó középvonalának egyik vagy mindkét oldalán. A dinamikus kiegyensúlyozatlanság a kerék oldalirányú mozgását, illetve szitálását okozhatja. További hasznos tanácsokért linkeljen ide: http://kiegyensulyoz.hu/kiegyensulyozas/tag/centirozas/