A téli vezetés alapja, hogy előre gondolkodjunk és felkészüljünk az extrém szituációkra

Egyre hűvösebb idő közeledik. A napokban van az őszi napforduló, ami már éjjeli, talaj menti fagyokat is hozhat magával. Sokan hiszik, hogy a mai modern autók nem igényelnek különösebb téli felkészítést. Ez elméletileg igaz is, de néhány apró előkészülettel komoly kellemetlenségeket kerülhetünk el. Valmint a gépjármű is kevésbé szenvedi meg az időjárás viszontagságait.

 

image1 1

 

A télre való felkészülést minden tekintetben érdemes elkezdeni a nagy fagyok beállta előtt. Legyen szó akár 1-2 éves modern járműről vagy 10-15 éves autóról. Emlékezzünk csak La Fontaine meséjéből a tücsökre és a hangyára. Amíg az előbbi figyelmen kívül hagyta a tél közeledtét, a hangya egész nyáron folyamatosan szem előtt tartotta. Ha behelyeznénk őket a 21. század rohanó, minden körülmények között személygépkocsival közlekedő világába, vitathatatlan, hogy a hangya hozzáállásával nyílik nagyobb esély téli útviszonyok mellett is a biztonságos célba érésre. Így a szorgos hangya példáját követve a következőképp járjunk el: A téli vezetés alapja/Abroncsok

  • A gumiabroncsok állapota kardinális kérdés. A téli gumikon a kötelező minimális bordamélység 4 milliméter. Ha ennél kopottabb a gumi, akkor le kell azokat cserélni.
  • A téli időszakban érdemes a guminyomást két hetente ellenőrizni. A megfelelő értékre kell beállítani, ez minden autóhoz meg van adva. Ez az úgynevezett gyártási érték, ami biztosítja a megfelelő tapadást az utakon. Ráadásul az előírt guminyomással a kátyúk ellen is jobban védve vagyunk. Akadnak, akik úgy gondolják, hogy télen a nagyobb tapadás érdekében érdemes a gyári értéknél alacsonyabb guminyomással közlekedni. Ez nem jó megoldás. Szimpla fizikai ellenérvekkel vitatható: alacsonyabb nyomáson rosszabb lehet az autó úttartása, valamint 0.5bar-nál kisebb légnyomás növelheti a fogyasztást.

image2 1

 

Ablakok, ablaktörlő, lámpák

  • A romló látási viszonyok miatt (hó, jég, eső, ón) télen még nagyobb gondot kell fordítani az ablaktörlőre: ellenőrizzük a lapátok állapotát, és ha nem megfelelőek, cseréljük le időben azokat, nehogy egy esetleges hóviharban járjunk pórul miatta!
  • A szélvédőre fagyott jeget ne az ablaktörlővel próbáljuk meg letakarítani, hanem az ablakfűtéssel olvasszuk le. A jégkaparó, jégoldó is jó megoldás, valamint megkönnyítheti a folyamatot, ha a téli ablakmosóból öntünk egy keveset a szélvédőre.
  • Az ablakmosó folyadékot is ellenőrizni kell: téli ablakmosóra van szükség, amely ellenáll a fagynak.
  • Ellenőrizzük az összes fényjelző működését, a búrák, tömítések épségét, mert az esetleges sérüléseken keresztül bejutó nedvesség rövid időn belül kontakthibákat okozhat. A fényszóró beállítását nagyjából megítélhetjük, ha sötétben feltorlódott autósorban megnézzük, hogyan világítja meg a tompított fény az előttünk álló autó hátulját.

Akkumulátor

  • Élettartama két és hat év között változik, de szinte mindig erős lehűléskor adja fel a harcot. Ha hidegben indítózáskor érezhetően lassabban forog a motor, vagy egyszerűen csak már nem bízunk korosodó akkunkban, illetve tudatában vagyunk annak, hogy három évnél régebbi, szakműhelyben rendszerint díjmentesen felmérik állapotát. Érdemes megtisztítani az akkumulátort a korróziótól, esetleg kontaktspray-jel befújni, vagy zsírral, glicerinnel megkenni a sarukat.
  • Olajkérdés: rendszeresen érdemes ellenőrizni az olajt és az olajszintet, és ha szükséges, akkor cseréljünk vagy cseréltessünk olajt.

Fék, hűtővíz, zárak

  • A hűtővizet is rendszeresen ellenőrizni kell. Hazánkban -20 fok körül van a legalacsonyabb hőmérséklet, érdemes ennél 5 fokkal hidegebb időjárást is elviselő fagyállóval feltölteni a rendszert. Fontos, hogy a hűtőfolyadékot teljesen le kell cserélni minden második évben, mivel a korróziót meggátoló adalékok mellett olyan összetevői is vannak, amelyek kenést biztosítanak több alkatrésznek, például a vízpumpának.
  • A légszűrőre is ügyelni kell, olajcserekor érdemes ezt is megnézni, vagy nézetni. Az eltömődött szűrő ugyanis szintén növelheti a fogyasztást.
  • A hajtószíjakat is érdemes megvizsgálni, vagy vizsgáltatni, mivel telente az autók több áramot fogyasztanak, hacsak az ablaktörlő és a ködlámpa gyakoribb használatára gondolunk.
  • A fékek hibátlan állapota télen még fontosabb, mint nyáron, így célszerű ellenőrizni a fékbetétek, a féktárcsa, a fékdob állapotát (kopottságát), valamint, hogy megfelelő legyen a fékfolyadék szintje.
  • A zárakkal is érdemes foglalkozni a hideg beköszönte előtt: jégoldó spray-vel olajozzuk meg őket még az első hajnali fagyok előtt.
  • Az autók ajtaját sem érdemes a fagyok előtt ellenőrzés nélkül hagyni: a tartósság érdekében tisztítás után érdemes szilikonnal vagy glicerinnel átkenni.
  • A téli időjárási viszontagságok (latyak, sár, hólé) igénybe veszik a fényezést, ezért érdemes rendszeresen mosni/mosatni az autót, továbbá viaszréteggel is rendszeresen kezelni.

Ha elintéztünk minden felsorolt elővigyázatossági javaslatot, más dolgunk nem is marad, mint elindulni és biztonságosan haladni az autónkkal. Előfordul azonban, hogy már az előbbinél problémákba ütközünk a nagy hidegben: az motorindítási gondjainkon segíthet a bikakábel, a motorindító spray, illetve a vontatókötél. Egy minden eshetőségre felkészült téli autós tart a csomagtartójában továbbá lapátot, vastag takarót, tartalék üzemanyagkannát, tartalék ablakmosó folyadékot és tartalék motorolajt is!