A gumiabroncsok sebességindexe azt jelöli, hogy hosszabb távon milyen sebességet képes maximum elviselni.
A legkisebb indexű abroncs az A1-es, amely 5km/h-t jelent, a legnagyobb az Y ez 300 km/h, a ZR pedig 240 km/h feletti sebességre terveztek, melyet nagy sebességű autókra terveztek. A személyautók esetében a legkisebb a T 190 km/h változat.
Eltérő sebességindexű gumiabroncsok; miért nem?
A gumiabroncsok sebességindexének meghatározása során, a gépjármű csúcsteljesítményéből kell kiindulni. Nem valószínű, hogy tartósan teljes terhelés mellett ilyen sebességen használjuk az autógumit, viszont az autónak egy olyan fontos része, amely a biztonságos, balesetmentes utazásunkért felel, tehát ráhagyással kell meghatároznunk a vele szemben támasztott kívánalmakat. A sebességindex, az abroncs oldalán van feltüntetve, általában egy betűbol áll, amely az alábbi táblázat alapján határozza meg az abroncs maximális sebességét: ndex Km/h Index Km/h Index Km/h Index Km/h A1 5 B 50 L 120 U 200 A2 10 C 60 M 130 H 210 A3 15 D 65 N 140 V 240 A4 20 E 70 P 150 W 270 A5 25 F 80 Q 160 Y 300 A6 30 G 90 R 170 ZR 240 FöLöTT A7 35 J 100 S 180 A8 40 K 110 T 190 A jogszabályok Magyarországon előírják, hogy azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, melyeknek azonos:
- a mérete
- a szerkezete
- a teherbírása
- a mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep)
- A szabály az átmenetileg üzemeltetett pótkerékre nem vonatkozik.
Az eltérő sebességindexű gumiabroncsok okozhatnak tapadásbeli, viselkedésbeli különbségeket is, mivel szerkezeti és keverékbeli eltérést takarhatnak, ami akár „elhúzást” tehát az abroncsok eltérő tömegét is eredményezheti. Hosszabb távon kopásintenzitás-eltérést is generálhat. Számos esetben idézhet elő balesetveszélyes helyzeteket.