Az évszakok változása -a számos természeti jelenségen kívül-, jelentős időjárási és hőmérsékleti fordulattal jár. A tél beköszönte nem csak az adventi várakozást hozza magával, ahogy a tavasz sem csupán a bimbózó szerelmek időszaka.

Nekünk autósoknak ez bizony a gumiabroncsok szezonváltásának ideje is! A téli és nyári gumik cseréjének fontosságáról több ízben írtunk már, de sokszor merül fel kérdésként, hogy hogyan és hol tároljuk késő őszig/kora tavaszig a használaton kívüli abroncsainkat? E heti írásunkban erre vonatkozóan szeretnénk kedves Olvasóinkat néhány hasznos tanáccsal ellátni!

PRO: A GUMIABRONCSOK SZAKSZERŰ RAKTÁROZÁSA, MIRE FIGYELJÜNK ODA?

A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére használat nélkül (is) fokozatosan korosodnak. Szakszerű tárolás és karbantartás mellett azonban a folyamat lassítható, hosszabb távon kitolható. Nem igényel komplikált szervezést a megfelelő tárolás, mindössze néhány részletre érdemes odafigyelni. Két megoldás közül választhatunk a betárolást illetően:

  • Betárolás: vannak szerelőműhelyek, ahol a szolgáltatás része a tárolás, ilyenkor a cég átveszi a leszerelt gumit (felnire szerelve vagy felni nélkül), és megőrzi a következő szezonig. Mi a BHPguminál ezt a lehetőséget javasoljuk elsősorban, hiszen több szempontból is praktikus döntés: szakemberek vigyáznak abroncsainkra és ugyanott lebonyolíthatjuk a cserét is, ahol a tárolás történik.
  • Otthoni tárolás: természetesen ennek is szakszerűnek kell lennie, az abroncsaink értékének és élettartamának megőrzése érdekében. A következőekben ennek mikéntjére fogunk kitérni bővebben.

Hogyan tároljuk otthon professzionálisan gumiabroncsainkat?

  1. A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét, pozícióját meg kell jelölni, például krétával az abroncs belső oldalán, vagy a futófelületén. Forgásirányos, vagy aszimmetrikus mintázatnál ez elégséges, szimmetrikus mintázatoknál azonban jelölnünk kell a forgás irányát is, ha az abroncsot felniről leszerelve tároljuk el.
  2. Téli gumik betárolása előtt ajánlatos vízzel lemosni az abroncsokat, hogy eltávolítsuk róluk a só maradványait és az egyéb szennyeződéseket, majd alaposan szárítsuk meg őket. Előnyös lehet a nyári garnitúránál is, ha tiszta állapotban tesszük el pihenni, de a télinél fokozottan ajánlott a só maró hatásának elkerülése végett.

    kerekre szerelt gumiabroncs tarolas

  3. A tárolási pozíciónál megkülönböztetjük a kerékre szerelt és a felniről leszerelt gumikat. Míg a komplett kerekeket nem állítva, hanem egymásra fektetve (maximum 4db lehet egymáson), esetleg függesztve helyezzük el, addig a leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva tároljuk helyesen. Utóbbiakat felfüggeszteni, vagy egymásra fektetni a deformációk elkerülése érdekében nem ajánlatos. Abban az esetben ha nincs felnire szerelve,nem célszerű sokat egymáson tárolni,mert beesik az oldalfal-perem, ami adott esetben igen megnehezíti a felszerelhetőséget! Az abroncs ma egy high-tech termék,ami bizony szerves anyagot is tartalmaz,ezért ennek megfelelően kell használni,kezelni,adott esetben javítani,de tárolni is ahhoz,hogy sok éven keresztül problémamentesen üzemeltethessük!
  4. Otthoni tárolásnál arra is törekedni kell, hogy száraz, napfénytől védett, páramentes helyen legyenek az abroncsok elraktározva. Alkalmasint gumis zsákban, ami szintén tiszta és megnyitható, hogy az a használaton kívüli garnitúránk levegőzhessen.
  5. Az inaktív gumiabroncs is veszít a nyomásból, ezért a szakértők szerint ajánlott emeljük valamennyi atmoszférával. Arról, hogy mennyivel, azonban megoszlanak a vélemények. A szakkönyvek 0.5-1 barnyit javasolnak, míg a néhány gumis szakember úgy véli, elég a gyári érték, a körülbelül 2 baros nyomás. Valójában az igazság a kettő között van, a BHPgumi szakértő csapata úgy véli, hogy 1.2-1.5 barra kell beállítani. Ugyanis amíg az autónkon üzemel az abroncs a folyamatos terheléstől gumiszerűen,tehát egy állandó rugalmas állapotban van. Mikor letároljuk több hónapra és úgymond megszűnik ezen "gimnasztikája", az abroncsnak célszerű elengedni az előírt nyomásból,ezáltal egy terheletlen állapotba kerül így az abroncs.Sajnos sokan túlfújva,meleg padláson,kazán mellett,napfénytől nem óvva...stb tárolják az abroncsaikat,majd értetlenül tapasztalják,hogy az újszerű 80%-os garnitúra fel van keményedve,illetve már akár révülések is láthatóak rajtuk!
  6. Oldalával egymásra pakolva tökéletesen megfelelő a gumik tárolása, de léteznek olyan tartóállványok, amelyekre fel lehet fűzni a felnire szerelt kerekeket.

    gumi allvany 1

    gumi allvany 2

  7. A tárolás ideális körülményei legalább annyira lényegesek, mint az eddigi összes szempont együttvéve! A tároló helyiség legyen hűvös, 15-25 Cº fok közötti hőmérsékletű, száraz, páramentes és sötét. Az abroncsok nem érintkezhetnek kemikáliákkal (olaj, zsír, lakk, festék, üzemanyag, etc), óvni kell őket a hőtől, a közvetlen napsugárzástól és a magas UV-sugarú, mesterséges fényforrásoktól. Továbbá a tömény oxigén- és ózonkoncentráció különösen káros lehet, ezért erre is fodítsunk nagyfokú figyelmet!

KONTRA: A NEM MEGFELELŐ ABRONCS-TÁROLÁS BUKTATÓI

  1. Ha az abroncsokat hosszú ideig (legalább egy hónapig) szabad térben tárolják, a felületük kiszárad és úgynevezett téli repedések vagy ózonrepedések jelenhetnek meg.
  2. Ha hosszabb időre tárolja le gumiabroncsait, tehermentesítse őket úgy, hogy megemeli a gépkocsit vagy leszereli az abroncsokat. Ellenkező esetben fennáll az abroncs károsodásának, idő előtti elöregedésének és defektjének veszélye. Az egy hónápnál hosszabb időn keresztül tárolt abroncsokat mozgatni kell, forgatni és tologatni, hogy ne alakuljon ki lapos folt az abroncson a terhelés miatt.
  3. Nem szőrszálhasogatás, valóban nagyon lényeges a tárolóhely megfelelő hőmérséklete és a fénnyel, valamint szennyező anyagokkal való érintkezés elkerülése! A tárolás közben kemikáliákkal érintkező abroncsok gyorsan tönkremehetnek az újbóli használatkor.
  4. A tartozékokat az eredeti csomagolásukban kell tárolni olyan felületen, ahol nem áll fenn a vágás, szakadás vagy perforálódás veszélye. A gumiabroncsok és a tartozékaik kezelésekor olyan szerszámokat és berendezéseket használjon, amelyek nem tesznek kárt az abroncsaiban. Az abroncsok kezelésekor kifejezetten ajánlott védőkesztyű és védőruha használata. Amennyiben ezen feltételek nem adottak Önnek, inkább forduljon szakemberhez, ugyanis ha önhibából keletkezik kár abroncsaiban, mégha nem is szándékkal, de a garanciának is búcsút mondhat. Ugye ezt nem éri meg kockáztatni?
  5. Tegyen különbséget rövid és hosszú idejű tárolás között! A rövid idejűnél az abroncsokat egymás tetején, lehetőleg raklapon tárolja. Ne halmozza őket 1,2 méternél magasabbra. Négyhetente változtassa meg a gumik sorrendjét. Ha a tárolás hosszabb ideig tart, tegye az abroncsokat függőlegesen egy polcra, legalább 10 cm-re a talajtól. Minden hónapban forgassa el őket egy kicsit, nehogy eldeformálódjanak. Ha hosszú ideig nem használja a gumiabroncsokat, rendszeresen ellenőrizze a nyomását!

Nem megfelelő tárolás mellett abroncsai már nem fogják megérni a következő szezont, sokkal inkább erre a sorsra jutnak:

gumi telep

Gumiabroncs hulladék lerakó[/caption] A szükséges óvintézkedések nem járnak költséggel, nem igényelnek sok időt és energiát, viszont hosszútávon spórolhatunk vele, akár egy teljes garnitúra árát is! Hiszen megfelelő használati és tárolási körülmények mellett a gumiabroncsok élettartama akár 8-10 év is lehet.

Egyéb jótanácsok a Totalcar Magazin jóvoltából

  1. Veteránautók, hobbiautók, motorok, lakókocsik, utánfutók esetén: a gépjárművek téli leállításakor, amennyiben a gumiabroncs a gépkocsin marad, a levegő nyomását 0,5 barral növelni kell, vagy fel kell bakolni a járművet.
  2. A tömlők csomagolt állapotban is tárolhatók!
  3. Speciális ápolószerekkel és méretre készült tárolózsákkal lehet kényeztetni a gumit.

    gumi tarolo zsak

    gumi apolok

Források: