Nem először olvassuk a tényt, hogy minden hópehely más és más, egyedi, sajátos alakzattal rendelkezik. Ezek a különleges kis tömörült jégkristályok ugyanannyi örömet tudnak okozni, mint amennyi bosszúságot.
A Goodyear elhatározta, hogy részletesen kivizsgálja a hópelyhek titkát. A világ vezető abroncsgyártó vállalatának luxemburgi kutatóközpontjában található a legmodernebb technikával felszerelt hókutató laboratórium, ahol tudósok vizsgálják a hó és az abroncsok közötti kölcsönhatásokat, olyan megoldásokat keresve, amelyekkel még biztonságosabbá és élvezetesebbé tehető a téli autózás a sofőrök számára.
Annak ellenére, hogy a hópelyhek különböznek egymástól, van egy tulajdonságuk, amely viszont minden esetben megegyezik: a hat sarok, pontosabban a hatágú szimmetria. Miért? A vízmolekulák mindig 60 vagy 120 fokos szögben helyezkednek el.
A téli közlekedés szempontjából is nagyon lényeges információ, hogy a hó megváltoztatja a tömegét: míg a száraz porhó tömege 30 kg/m³, a letaposott régi hó pedig elérheti az 500 kg/m³ tömeget, a csonthó akár 800 kg/m³ is lehet. A hó valójában folyamatosan változik, mivel a hókristályok a kapcsolódási pontjaikon együtt nőnek. Ezt a fizikai folyamatot szinterezésnek nevezzük és ehhez a fizikai folyamathoz egy abroncsgyártónak valóban alkalmazkodnia kell a téli gumik gyártási technológiájának kialakítása során.
A hó tulajdonságaitól függően több-kevesebb hó tapad a futófelületre. Ez egy könnyen észlelhető jelenség. Amikor friss porhóban vezet az ember, az abroncsot a hó teljesen beborítja. Az összetömörödött hó ezzel szemben csak a mintaárkokba tapad bele, és emiatt a futófelület fekete-fehérnek tűnik. A keményre taposott hó nem tapad fel a futófelületre, ezért az abroncs fekete marad. A hó és az abroncs közötti kölcsönhatásokat ugyanakkor más tényezők, így a léghőmérséklet és a gördülési sebesség is befolyásolják. A téli abroncsok teljesítménye havas felületen tulajdonképpen akkor a legjobb, ha az összes tapadást biztosító él szabadon marad. Ha az abroncsra nem ragad rá a hó, a rengeteg kapaszkodóél ideális körülmények között fejtheti ki hatását.
Így például a Goodyear UltraGrip 9+ – az optimális tapadás biztosítása érdekében több mint 2500 speciális kialakítású lamellával rendelkezik. A Goodyear vállalat profi kutatókból álló fejlesztői csapata a hó tulajdonságait és a hó és abroncs közötti kölcsönhatásokat a legapróbb részletekig elemzi. Pontosan erre a célra hoztak létre a közelmúltban egy csúcstechnológiás hókutató laboratóriumot a luxemburgi Goodyear Kutatóközpontban. „A levegő hőmérséklete az egyes szektorok között 0° és mínusz 40°C között változik” – magyarázza Dr. Frank Schmitz, az alkalmazott fizikai méréstechnológia csoportvezetője.
A kutatási tevékenységek átfogó jellegűek, és a különböző formájú hókristályok generálásával kezdődnek. A mérnökök ezután mikroszámítógépes tomográfiával elemzik a hómintákat, és ennek alapján modern szoftverek segítségével 3D-s szemléltető modelleket állítanak elő.
A fizikusok a különböző hótípusokat kombinálják is, így szimulálva a havas utakra jellemző körülményeket. súrlódás és kopás tanulmányozására szolgáló tribométer és az ehhez hasonló mérőműszerek alkalmazásával az anyagtudomány képviselői az optimális futókeverékek, profilok és lamellaelrendezések kidolgozása érdekében intenzíven vizsgálják az abroncsok hóban mutatott súrlódását.
A laboratóriumi eredmények tökéletesen kiegészítik azoknak a tesztpilótáknak a megfigyeléseit, akik az új abroncsokat valós körülmények között tesztelik svájci, skandináv és új-zélandi téli pályákon. A laboratóriumban és a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat azonnal továbbítják a Goodyear UltraGrip abroncsok fejlesztőihez.
A Goodyear UltraGrip 9+ és a Goodyear UltraGrip Performance+ gumikeverékét a korábbi típushoz képest továbbfejlesztették. A speciális lágyító gyanták és növényi olajok biztosítják, hogy az abroncsok alacsony hőmérsékleten is rugalmasak maradjanak.