A mai modern gumiabroncsok alkotóelemei különböző összetételben többféle összetevőt tartalmaznak, legnagyobb százalékban kaucsukot. A kaucsuk mellett a többi fontos összetevő a korom, a szilika, szén kréta, és egyéb titkos lágyító-, merevítő- és töltőanyagok.
A korom helyettesítésére a szilika anyagot szokták használni a gumiabroncs gyártók, mivel a korommal ellentétben a szilika rugalmasabb, hideg hőmérsékleten is megőrzi rugalmasságát. A téli gumiknál a szilika tartalmat növelik, az előbb említett pozitív tulajdonsága miatt. A szilika tartalmú gumiabroncsok megjelenése hatalmas előrelépésnek számított a gumiabroncsok előállításának terén. A nagy bütykök eltűntek a gumikról, és átvették a helyüket a lamellázott, sokkal kisebb blokkokkal kialakított futófelületű típusok. A modern téli gumi hosszanti vízelvezető árkokkal és általában aszimmetrikus mintázattal készült, egészen mostanáig!
Egy újabb, nagy volumenű lépést tett előre az iparág, megjelentek az első tervek a Continental VikingContact 7 gumijáról, amely szimmetrikus, ráadásul hosszanti árkok nem is futnak rajta körbe. Mi generálta ezt a változást és mit várhatnak tőle az autósok a jövőben?
A VikingContact 7 működési elve
A hosszanti árkoknak az a feladata, hogy elvezessék a vizet a nagy felületű blokkok alól. A nagy blokkokra pedig azért van szükség, mert száraz időjárási viszonyok között vezetve kisebb kúszási hajlamot, illetve precízebb kormányzást biztosítanak. A VikingContact 7 mintázata azonban jóval kisebb blokkokból épül fel.
A VikingContact 7 mintázatának már nincs szüksége hosszanti, nagyméretű vízelvezető árkokra, mert a kis blokkok körül sokkal több, kisebb csatorna van, amelyek éppúgy el tudják vezetni a vizet.
Hogyan sikerült kialakítani a kis blokkok használatát?
Egyfajta három dimenziós kapcsolatot hoztak létre az oldalaikon kapcsolódó bordák és hornyok között, amelyek megkapaszkodnak egymásba és kanyarodáskor megtámasztják egymást. Ez a 3D kapcsolat biztosítja, hogy továbbra is jó maradjon a száraz tapadás, alacsony az oldal kúszás és precíz legyen a kormányozhatóság.
A kapcsolódó bordákat és hornyokat úgy tudják beleégetni a gumiabroncs mintázatába, hogy az ehhez szükséges célszerszámot 3D fémnyomtatási technológiával gyártják, ugyanis hagyományos préselési technológiával nem állítható elő. Ez a gyártási technika 10 évvel ezelőtt még nem állt rendelkezésre, mára viszont egyre elterjedtebb. A Continental mérnöke szerint nem csak ők fognak átállni ezen technológia alkalmazására, hanem az összes nagyobb márka is.