A gumiabroncs egy összetett szerkezet sok részből áll. Ezek egy része speciális összetételű gumi más része pedig gumiba ágyazott textil és fémszálak. Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája.

A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

kep2

Az abroncs legfontosabb részei:

  • Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a kapcsolatot az aszfalttal.
  • Mintaárok: Az abroncs futófelületének mintázatán található rés. Hatósági előírások szerint a minimum mélység 1.6 mm lehet. A mintaárok a gumiabroncs kopását jelzi, balesetbiztonság szempontjából nagyon fontos.
  • Mintaelem: a mintaelemek a futó gumiban találhatóak, pozitív mintarész.
  • Légzáróréteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja, illetve nem engedi bejutni a nedvességet és a párát a gumiabroncsba.
  • Övbetétek: A futófelület stabilitását biztosítják. Oldalirányba az övnek merevnek kell lennie, hogy ellenálljon a csúszásnak, radiális irányba pedig rugalmasnak kell lennie, hogy elnyelje az akadályokat.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
  • Védőbetét: a radiál szerkezetű gumiabroncs esetében a futófelület és az öv közötti, nem kötelező köztes betét, amelynek célja az öv sérüléseinek korlátozása.
  • Peremhuzal karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal karika. Ez szorítja rá az abroncsot a pántra, az elszakadás veszélye nélkül akár 1800 kg-os erőt is kibír.
  • Peremvédő: A peremvédő felületén keresztül érintkezik az abroncs a pánttal. Nem engedheti meg, hogy a köpeny elcsússzon, a pánton, illetve bírnia kell az elcsúszással járó dörzsölődést mechanikailag is.
  • Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
  • Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

Mi a különbség a két gumiabroncs szerkezet között?

* Diagonál szövetváz Felfújható gumiabroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.
* Radiál szövetváz Egy felfújható gumiabroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.