Bizonyára sokakat foglalkoztat a kérdés a gumis szakmában, hogy kik uralják a gumiabroncs- ipar hazai, európai, sőt akár világi piacát?! Továbbá, hogy hogyan alakultak az elmúlt évek értékesítési statisztikái, melyekből egyértelmű képet kaphatunk a fogyasztói igényekről, vásárlási szokásokról és persze a jelenlegi piaci versenyről is.
Nem utolsó sorban pedig ezen adatok segítségével teljes körűen felkészülhetünk az elkövetkezendő szezonra. A kíváncsiság minket is furdalt, így alaposan megvizsgáltuk napjaink gumiabroncs-iparának világpiaci helyzetét.
- Legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból 2014-16 között
- Gumiabroncs-webáruházak értékesítési jelenléte a gumiabroncs-piacon
- A gumiabroncs-piac vezető abroncsgyártói, számosítva
- Divatos abroncs-brandek
- Tavalyi (2016-os) keresleti/fogyasztói statisztikák téli abroncsok tekintetében a BHPguminál

Legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból 2014-16 között:
Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) minden év januárjában teszi közzé az előző év eladási mutatóit. Ezek alapján 2014 óta egy enyhe, de egyértelmű növekedési trend figyelhető meg Európában. Eltekintve a szokásos nyár közepei visszaesésektől (-2%) és beszámítva a szintén jellemző utolsó negyedéves növekedéseket (+14%), a 2015-16-os év eredményei vitathatatlanul pozitívnak tekinthetőek. Az értékesítés követte az új autó eladások dinamikus növekedését, amely +9.3%-os forgalomnövekedést eredményezett az iparágban. A teherautó-gumiabroncs szegmens szereplői 2015-ben immár a harmadik egymást követő évben regisztráltak növekedést. Különösen jó évet zártak az új teherautók gumiabroncs beszállítói: ők plusz 12%-ot könyvelhettek el a teherautó piac növekedésének köszönhetően.
Motorgumik tekintetében is kedvező, bár kissé ingadozó teljesítményt regisztrált a fent említett szövetség, a három év összesített növekedési értéke +3% lett. Mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése terén sajnos a negatív tendencia folytatódik. Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkár asszonya ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „A mezőgazdasági gumiabroncs értékesítés erős kínai és indiai importnyomás alatt van. A 2016-ra vonatkozó összesített kereskedelmi adatok még nem állnak rendelkezésre, de a 2014-15-ös adatok alapján látszik, hogy az ETRMA tagjai a szegmens uniós piacának mintegy ötödét uralják”. Az táblázat az összesített európai eredményt mutatja 2014 és 2016 között,
(Forrás: europool ETRMA)
| Gumiabroncs értékesítés –
nem új járművekre (1) |
2014: 196.962 ezer db |
2015: 203.089 ezer db |
2016: 209.216 ezer db |
Változás évi 3%-os növekedés |
| Új autók eredeti felszereltségeként
történő gumiabroncs értékesítése (2) |
2014: 84.364 ezer db |
2015: 89.432 ezer db |
2016: 94.510 ezer db |
Változás évi 6%-os növekedés |
| Személyautó –
nyári gumiabroncsok |
2014: 109.889 ezer db |
2015: 115.398 ezer db |
2016: 120.489 ezer db |
Változás évi 5%-os növekedés |
| Személyautó –
téli gumiabroncsok |
2014: 57.705 ezer db |
2015: 55.526 ezer db |
2016: 58.102 ezer db |
Változás 1%-os növekedés 2014-hez képest |
| Teherautó gumiabroncs értékesítés –
nem új járművekre |
2014: 9.180 ezer db |
2015: 9.522 ezer db |
2016: 9.865 ezer db |
Változás évi 4%-os növekedés |
| Új teherautók eredeti felszereltségeként
történő gumiabroncs értékesítés (2) |
2014: 3.208 ezer db |
2015: 3.545 ezer db |
2016: 3.883 ezer db |
Változás évi 10%-os növekedés |
| Mezőgazdasági jármű gumiabroncsok –
nem új járművekre |
2014: 1.641 ezer db |
2015: 1.501 ezer db |
2016: 1.551 ezer db |
Változás évi 9%-os csökkenés |
| Motorkerékpár és robogó gumiabroncsok –
nem új járművekre |
2014: 8.390 ezer db |
2015: 8.591 ezer db |
2016: 8.792 ezer db |
Változás évi 2%-os növekedés |
Gumiabroncs-webáruházak értékesítési jelenléte a gumiabroncs-piacon:
A BHPgumi átfogó kutatásának keretében az e-kereskedelem gumiabroncs piacra gyakorolt hatását is számszerűsíteni tudja. Ami számunkra webáruházként kedvező hír, hogy a gumiabroncsok világpiaci szinten történő értékesítésénél nőtt a webáruházak jelenléte. Nem kérdéses, hogy a kiskereskedelmi gumiabroncs-értékesítés az interneten keresztül történik leginkább. De milyen sebességgel? És mi a százalékos aránya az online fogyasztóknak? A Modern Tire Dealer adataiból minderre fény derül: 2008-ban ez a jelenlét mindössze 3%-os volt. 2012-re ez az arány 10%-ra változott, majd 2013-ra 29%-ra nőtt. Láthatjuk tehát, hogy a fejlődés rohamos. Nagyon érdekes részlet, hogy az online vásárlási szokásokat is vizsgálta a kérdéses társaság. Az Egyesült Államokban több, mint 7 millió gumiabroncsot értékesítettek a 2013-as évben az interneten keresztül. A cég saját kutatásából az is kiderül, hogy a 18 és 34 év közöttiek, különösen a nők, szívesebben vásárolnak online módon gumiabroncsot. A vizsgálat során megállapításra került, hogy a potenciális vásárlók 50%-a hagyja el az oldalt gondolkozás nélkül, ha az árak egyáltalán nem, vagy nem megfelelően szerepelnek az adott webáruház oldalán.
A gumiabroncs-piac vezető abroncsgyártói, számosítva:

(Forrás: www.tyrepress.com)

A fenti táblázat és grafikon alapján rálátást kapunk a piac jelenlegi helyzetére és egyúttal a fogyasztói igényekre is, hiszen nem véletlen, hogy adott típusból éppen mennyit adnak el. Az első 5-6 befutót a lista éléről mi is meg tudtuk volna tippelni, a meglepetés ereje inkább a sorrendben rejlik. Bridgestone és Michelin hasonló mutatókkal rendelkeznek, azonban a számok magukért beszélnek és ez a Bridgestone eladási előnyéhez vezet. A dobogó 3. helyére a Goodyear érkezik be, viszont az ő pénzben mérhető értékesítési mutatója már csak körülbelül 60%-a a Bridgestone-énak. Hogy miért ilyen hatalmasak a különbségek? Gondoljunk arra, hogy a Bridgestone, Michelin, Continental és Goodyear hány kisebb leányvállalattal és márkával rendelkezik világszerte, melyek mind beleszámítanak a fenti összegekbe. Ugyanakkor a világpiaci érvényesülés lehetősége is kényes kérdés és hosszasan taglalhatnánk. Felmérések igazolják, hogy azon a felvevőpiacon, ahol az egyik prémium gyártó már népszerűvé vált, egy másiknak jóval nehezebb az élre törnie. Továbbá figyelembe kell ennél a kérdésnél is vennünk az adott térség fogyasztói szokásait, hiszen az USA piacán a japán márkák prioritása magasabb, mint az európaiaké. Ez némileg fordítva is igaz, bár az arányok tekintetében kevésbé. Ha az európai statisztikát nézzük lecsupaszítva, a sorrend Michelin, Continental, Bridgestone, Pirelli, Goodyear és Hankook. Elmondható, hogy kontinensünkön is jellemző a “saját” márkák előtérbe helyezése, ahogy az az autóvásárlási szokásoknál is megjelenik, viszont ez a világpiaci mutatókat alig befolyásolja.
Bridgestone csoport tagjai: Bridgestone, Dayton, Firestone
Michelin csoport tagjai: BF Goodrich, Kléber, Kormoran, Michelin, Riken, Rotalla, Taurus.
Goodyear csoport tagjai: Debica, Dunlop, Fulda, Goodyear, Sava.
Continental csoport tagjai: Barum, Continental, Eurotec, Matador, Semperit, Sportiva, Uniroyal, Viking.
Ugyanakkor tetszik, vagy sem, a gumiabroncs-iparra jelentős hatást gyakorol a kínai és egyéb távol-keleti piac is. (Sailun kínai, Infinity kínai, Ling-Long kínai, WanLi kínai, Blackstone kínai, , Goodride kínai, Sumitomo japán, Yokohama japán, Apollo indiai, Toyo japán, Nexen dél-koreai, Nankang tajvani). 2014-ben Kína 60.5 millió személyautó gumit és kisteher abroncsot exportált az Egyesült Államokba, ami az összes ottani gumiabroncs értékesítés egynegyedét képviseli.
Divatos abroncs-brandek:
Végezetül tekintsük át a divatos brandeket, fogyasztói gumiabroncs-szinteket márkák szerint, illetve autómárkákhoz igazítva:

(Forrás: Modern Tire Dealer)
Tuljadonképpen hasonló irányelvek figyelhetők meg, mint a korábbi statisztikáknál, csak a sorrend változik egyes márkák esetében. Amit azonban feltétlenül leszögezhetünk, hogy a Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli gyártók mellett a többi márkának nehéz érvényesülnie az értékesítési felületeken. Hogy kereskedőként milyen konzekvencia vonható le? Egyértelműen az, hogy a reprezentatív abroncskínálat nélkülözhetetlen a piaci érvényre jutáshoz. Minden kategóriát érintve szükséges széles választékot biztosítsunk, figyelembe véve a prémium gyártók almárkáinak kínálatát is. Ezzel egyidejűleg a budget gyártók piaci jelenléte is fokozottan észlelhető, ami egyenes arányban áll az általuk kiváltott vásárlói igényekkel. Így összességében elmondható, hogy a siker érdekében minden kategóriára és keresletre kiterjedő választékot kell tudnunk kínálni. A fentiekben gyakran idézett amerikai felmérés (Modern Tire Dealer) szerint, ez legalább 60 különböző gyártót kell, hogy takarjon, de még szerencsésebb a 100-on felüli mennyiség.
Végül, de nem utolsó sorban a keresleti oldal (vásárlók) által levonható következtetésekről is ejtsünk néhány szót: Mi a BHPguminál azon a véleményen vagyunk, hogy ha már fogyasztói társadalomban élünk, használjuk ki annak előnyeit. Tájékozódjunk az abroncs kínálatról és az általunk preferált márka tulajdonságairól, jellemzőiről, vásárlói visszajelzésekről. Ebben lehetnek segítségünkre az ismert tesztek (ADAC) http://bhpgumi.hu/blog/adac-teli-gumi-teszt-2017/ illetőleg az eladási statisztikák követése. http://www.tyre-test.org/hu.html
Tavalyi (2016-os) keresleti/fogyasztói statisztikák téli abroncsok tekintetében a BHPguminál:
| Prémium | 1. Continental | 2. Hankook | 3. Pirelli | 4. Toyo | 5. Goodyear | 6. Bridgestone | 7. Michelin | 8. Dunlop |
| Közép | 1. Kumho | 2. Barum | 3. Nexen | 4. Nokian | 5. Kormoran | 6. Falken | 7. Kleber | 8. Firestone |
| Budget | 1. Rotalla | 2. Infinity | 3. Nankang | 4. Debica | 5. Sailun | 6. Starfire | 7. Saetta | 8. Sebring |

